THE MULE (MULA)

 

(EN CASTELLANO DEBAJO)

This is a film I haven't seen yet. Well, in fact it has not been released yet in Spain.  

Looks as if Clint Eastwood is back at the top of his form, which is not a small feat considering that he’s around ninety years old. 

After three propaganda movies praising American values, Eastwood has gone again into the losers’ world. Those so called “propaganda movies” were “American Sniper”(2014): an intelligent, well finished movie set in the Iraq War,” Sully” (2016), a very well finished movie though completely hollow, and  “The 15:17 to Paris” (2018), which I flatly refused to see after reading its plot outline.

Instead “The Mule” –which Eastwood stars in and directs- seems related to his losers’ films like “Honkytonk Man” (1982), “Bird” (1988) or “‎Million Dollar Baby” (2004), to quote some.

What I have read about “The Mule” is in the attached review, in Spanish, published in the Argentinean daily “Clarín” (see below the link),though I recommend reading it after seeing the movie. 

In “The Mule” Eastwood plays an old man who accepts, in order to make a living because he`s penniless, to work for a drug cartel, smuggling cocaine in his van. As he looks so old, it is supposed that the police won't suspect Gramps as a smuggler. In the film, he has a daughter, played by Alison Eastwood (one of his daughters in real life), whom previously he had directed in “Midnight in the Garden of Good and Evil” ( 1997), arguably one of his best films. Of course, in the movie he is estranged from his daughter as otherwise one thinks she wouldn't let him make a living smuggling coke. On the other hand, the policeman or inspector who is after all that coke smuggling and eventually after the character played  by Clint Eastwood  is Bradley Cooper, whom Eastwood had previously directed (and made a star of him) in “American Sniper” (2014).

I have read in some reviews that “The Mule” is criticised because it’s too long, too slow, doesn´t have a straight story line... Whatever its shortcomings, let me tell you in Eastwood`s defence, that if I happen to live to be ninety, I´m pretty sure that everything  I do then, will be subject to criticism and easily improved upon...


https://www.clarin.com/espectaculos/cine/mula-clint-eastwood-delicuente-90-anos_0_785Z3OTVc.html   



(EN CASTELLANO)


Esta es una película que no he visto todavía. De hecho, ni siquiera se ha estrenado en España.

Parece que Clint Eastwood ha vuelto en su mejor  forma, lo que no es poca cosa si se tiene en cuenta que ronda los noventa años.

Después de tres películas propagandísticas, alabando los valores americanos, Eastwood ha vuelto otra vez al mundo de los perdedores. Estas llamadas “películas propagandísticas” fueron “El Francotirador”(2014): una película inteligente y bien acabada, ambientada en la Guerra de Irak,” Sully” (2016), una película muy bien acabada pero completamente hueca, y  “15:17 Tren a Paris” (2018), que me negué a verla  después de leer su argumento.

En cambio, “ Mula” –en la que Eastwood actúa y dirige- parece guardar relación con sus películas de perdedores como “El Aventurero de Medianoche” (1982), “Bird” (1988) o “‎Million Dollar Baby” (2004), por citar algunas.

Lo que he leído sobre “Mula” está en la crítica adjunta, publicada en el diario argentino “Clarín” (debajo está el link), aunque recomiendo leerla después de ver la película.   

En “Mula” Eastwood interpreta a un viejo que acepta , para ganarse la vida porque se ha quedado sin blanca. Trabajar para un cartel de la droga, transportando cocaína en su camioneta. Como parece tan mayor, se supone que la policía no sospechará del abuelo como un traficante. En la película tiene una hija,  interpretada por  Alison Eastwood (una de sus hijas en la vida real), a la que previamente había dirigido en  “Medianoche en el Jardín del Bien y del Mal” (1997), probablemente una de sus mejores películas. Obviamente, en la película, no mantiene contacto con su hija ya que, de otro modo, uno cree que su hija no le dejaría ganarse la vida transportando cocaína. Por otro lado, el policía o inspector que investiga este tráfico de coca y finalmente al personaje que interpreta Clint Eastwood  es Bradley Cooper, a quien Eastwood había previamente  dirigido  (y convertido en una estrella) en “El Francotirador”(2014).

He leído críticas de que “Mula” es demasiado larga, lenta, que carece de una línea argumental clara... A pesar de sus posibles fallos, permítaseme decir en descargo de Eastwood, que si llego a los noventa, estoy convencido que todo lo que haga entonces será fácilmente criticable y mejorable…  


https://www.clarin.com/espectaculos/cine/mula-clint-eastwood-delicuente-90-anos_0_785Z3OTVc.html    


En Barcelona, a 9 de enero de 2019. 


Comentarios

Entradas populares de este blog

UN VERANO PARA MATAR - SUMMERTIME KILLER

SEVEN SAMURAI - AKIRA KUROSAWA 1954

PSYCHO (1960)