THE LEISURE SEEKER - EL VIAJE DE SUS VIDAS


(DEBAJO EN CASTELLANO)

This is an American movie (meaning that the story  could only happen in the USA), filmed in English and directed by an Italian,  Paolo Virzi.  I had read that Virzi wrote the script thinking of Donald Sutherland but I got the impression that Helen Mirren stole the show. The plot line basically is a comedy with an unexpected ending. Among its achievements, one is the language. The dialogue never sounds as if it were “translated” into English from another language. Somehow this movie reminds me of Sorrentino’s “The Youth” –a movie filmed in English but told from an Italian or European point of view as opposed to a Hollywood treatment-. But, as I think, Sorrentino’s model was Fellini’s “Otto e Mezzo”, I can´t tell which are Virzi’s models.

Another good thing of this movie is that the two main characters seem credible despite their erratic behaviour and, in their relationship, the movie achieves an intimacy or closeness hard for Hollywood movies to bring across.  I think Hollywood movies tend to sound fake when they look for intimacy. “Rainman” comes to mind as it was a film that worked fine as a comedy but failed as a drama: their characters were not credible. 

Of course, being a film directed by a European, there was a strong sense of irony in the way that American society was portrayed. The film excelled at two moments: when Sutherland joins a political meeting (that was at the time when Trump was elected) and at Hemingway’s place –which shows the degradation mass tourism can bring to any place of cultural interest-.   

Finally it is a  movie that did  not try to convey an underlying message nor a “happy ending” despite its harsh subject. It was the telling of a story and nothing more. Afterwards it is for the audience to draw its own conclusions. 



(EN CASTELLANO)

Estamos ante una película americana (en el sentido que la historia solo podía pasar en los EEUU),  filmada en ingles y dirigida por un italiano, Paolo Virzi. Había leído que  Virzi escribió el guión pensando en Donald Sutherland pero creo que Helen Mirren es la que se queda con la función. El argumento básicamente  es el de una comedia con un final inesperado. Entre sus logros, uno es el lenguaje pues los diálogos nunca suenan “traducidos” al inglés de otro idioma. De cierta manera, esta película me recuerda a “La Juventud” (“The Youth”) de Sorrentino –una película filmada en ingles pero narrada desde un punto de vista italiano o europeo en vez del de Hollywood-. Pero así como creo que Sorrentino se inspiró en “Ocho y Medio” (“Otto e Mezzo”) de Fellini, desconozco cuales son los modelos de Virzi.  

Otro logro de esta película es que los dos personajes principales parecen creíbles a pesar de sus erráticos comportamientos y, en sus relación, la película consigue una intimidad o cercanía  difícil de conseguir en las películas de Hollywood (creo que las películas de Hollywood acostumbran a resultar falsas cuando buscan estos momentos íntimos. “Rainman”, por ejemplo, era una película que funcionaba bien como comedia pero fallaba como drama: sus personajes no eran creíbles).

Por supuesto, tratándose de una película dirigida por un europeo, hay mucha ironía en la forma que la sociedad americana aparece retratada. El film brilla en dos momentos: cuando Sutherland participa en un meeting político (en la época de cuando Trump fue elegido) y en la casa de Hemingway –que sirve para mostrarnos la degradación que el turismo de masas puede traer a cualquier lugar de interés cultural-.    

Por último, es una película que no intenta transmitir ningún mensaje ni un “happy ending” a pesar de la dureza de su argumento. Es el relato de una historia y punto. Después, corresponde al público sacar sus conclusiones.  


En Barcelona, a  16 de abril de 2018.

Comentarios

Entradas populares de este blog

UN VERANO PARA MATAR - SUMMERTIME KILLER

SEVEN SAMURAI - AKIRA KUROSAWA 1954

PSYCHO (1960)